Problemen en oplossingen met iPhones
Is er iets aan de hand met je iPhone? Wat is er precies gebeurd? Of Apple je iPhone gaat repareren of vervangen, hangt af van de oorzaak en de aard van het probleem. Heb je zelf het probleem veroorzaakt of niet?
Hieronder worden de meest voorkomende situaties besproken van kapotte iPhones, met oplossingen. Zo kun je snel en gemakkelijk achterhalen wat je opties zijn.
Waterschade
Apple kan herkennen of de iPhone is contact is geweest met water. Vóór december 2009 had Apple een zogenaamd iPhone Liquid Damage-beleid. Dit beleid hield in dat ze een garantieclaim konden afwijzen wanneer er sprake was van waterschade aan het apparaat. Een iPhone kan namelijk niet tegen water. Wanneer je telefoon in aanraking komt met water, is dit eigenlijk altijd je eigen schuld of nalatigheid.
De Liquid Contact Indicator (LCI) is een functie die verborgen zit in de aansluiting voor de koptelefoon en in de oplaadpoort van het apparaat. Deze functie signaleert of het apparaat is blootgesteld aan water. Wanneer Apple ontdekt dat deze indicator wit is, betekent dit dat het papier niet in contact is geweest met water. Dan is de garantie intact. Wanneer de LCI roze is, zal Apple geen garantie geven want dit betekent dat er wel sprake is van contact met water. Dan komt er een dure reparatie optie.
Er zitten echter wat haken en ogen aan deze methode. In zowel de Verenigde Staten als in het Verenigd Koninkrijk zijn er rechtszaken geweest om de LCI. Het blijkt dat deze ook roze kan kleuren door luchtvochtigheid. Apple kan dan een garantie afwijzen omwille van waterschade, terwijl terwijl de telefoon niet in contact is geweest met water. Zelf weet je natuurlijk het beste of je telefoon per ongeluk in water is gevallen. Wanneer je weet dat je telefoon niet in water is gevallen, maar je toch geen garantie of reparatie krijgt omwille van de LCI, kun je dus de rechtszaken aanhalen als tegenargument.
Er komt geen geluid uit de luidspreker
Het kan zijn dat er pluisjes in de poort van de koptelefoon zitten, waardoor de telefoon denkt dat de koptelefoon is aangesloten. Dit kan eenvoudig worden verholpen. Een andere mogelijke oplossing kan zijn een update van de software uit te voeren.
Heb je je telefoon zojuist gekocht? Dan kan het een fabricagefout zijn. Als het een fabricagefout is, zal Apple je iPhone vervangen.
Batterij loopt te snel leeg
Op de website van Apple stelt Apple dat er een garantie geldt van één jaar op een defecte batterij. Met AppleCare+ kun je deze dekking verlengen tot twee jaar na de datum van de aankoop van de iPhone. Als de iPhone gedurende de dekkingsperiode minder dan 50 procent van de oorspronkelijke capaciteit heeft, zal Apple de batterij vervangen.
Wanneer het probleem met de batterij niet meer binnen de garantie valt, is er een mogelijkheid om de batterij te vervangen. Dit kost dan natuurlijk geld.
De reden dat je batterij niet meer optimaal presteert, ligt vaak niet aan de batterij zelf. Er zijn een aantal Apps die de stroom uit je batterij zuigen. Je kunt het energieverbruik per App nakijken in je Instellingen. Wanneer je ziet dat bepaalde Apps veel meer energie verbruiken, is het aan te raden deze Apps te verwijderen of regelmatig af te sluiten wanneer je ze niet gebruikt.
iPhone laadt niet meer op
Is je iPhone aangesloten aan de oplader, maar laadt deze niet op? Het kan zijn dat de kabel kapot is. Wanneer je een Apple kabel te veel buigt (met name bij het aansluitpunt van de adapter en de aansluiting op je telefoon), kan de rubberen laag breken. Dan worden de draden blootgesteld. De garantie kan deze schade dekken, zodat Apple de opladers vervangt.
Je kunt controleren of het aan de kabel ligt door met een andere kabel je telefoon proberen op te laden. Er is altijd wel iemand in de buurt die ook een iPhone oplader heeft. Wanneer het niet aan de oplader ligt, kan het de batterij zijn.
Gebroken scherm
Een gebroken scherm of barsten in het scherm zijn een van de belangrijkste redenen waarom mensen met hun telefoon naar de Apple winkel gaan voor reparatie of vervanging. Wanneer je AppleCare+ hebt, zal dit zeer betaalbaar zijn. Wanneer je dit niet hebt afgesloten bij de aankoop van je telefoon, kan de vervanging van het scherm aardig in de kosten lopen. Je kunt hier lezen hoe duur dit zal zijn, afhankelijk van de telefoon die je hebt.
Sommigen kiezen ervoor om hun scherm te laten vervangen door een onofficieel reparatiebedrijf. Deze zijn vaak een stuk goedkoper, maar leveren ook mindere kwaliteit. Ze maken vaak geen gebruik van officiële Apple-onderdelen en het kan zijn dat je achteraf tegen fouten aanloopt in je iPhone.
Daar komt bij kijken dat Apple geen reparaties aan je telefoon uitvoert wanneer ze zien dat een ander bedrijf of een ander persoon aan de telefoon heeft gesleuteld. Kijk hier voor de opties die je hebt voor het vervangen van je scherm.
Krassen op het scherm
Wanneer je een AppleCare+ pakket hebt, kun je overwegen om de krassen op je scherm te laten verhelpen. Wanneer je geen AppleCare+ hebt, zal dit de kosten waarschijnlijk niet waard zijn. Je kunt overwegen om bij je volgende, nieuwe telefoon een beschermer voor je scherm aan te schaffen. Dit is een extra laag die je scherm beschermt tegen krassen, barsten en breuken.
Mijn iPhone valt steeds uit
Soms ligt de oorzaak van het uitvallen van de telefoon bij de software, en niet bij de hardware op je telefoon. Voordat je naar de Apple Store gaat voor vragen of een reparatie, is het aan te raden om je updates bij te werken en eventueel je iPhone opnieuw in te stellen.
Het is ook goed om te checken hoe vol je geheugen zit. Sommige iPhones zitten zo vol met video’s en foto’s dat de telefoon niet meer naar behoren kan functioneren. Het is dan goed om je telefoon eens leeg te halen.
Het kan ook zijn dat een bepaalde App de problemen veroorzaakt waardoor je telefoon steeds uitvalt. Wellicht dat er updates klaarstaan voor Apps. Ook is het goed om openstaande Apps regelmatig te sluiten.
Ik heb de iPhone niet bij Apple gekocht. Kan ik nog steeds naar de Apple Store gaan met vragen?
Jazeker. De Apple Store is er voor alle Apple producten. Het is een prachtige service van Apple voor de klanten. De Geniussen in de winkel kunnen je bij veel problemen helpen en je van handig advies voorzien. Je kunt ook veel informatie op de website van Apple vinden, bij Apple Support. Het is vervolgens wel aan Apple of ze het probleem gaan aanpakken en of je ervoor moet gaan betalen. Dit is voor jou een overweging.