De reden waarom Apple zo succesvol is gebleken in de afgelopen jaren, is met name te danken aan Steve Jobs. Vandaag de dag is Apple wellicht een van de meest innovatieve bedrijven. Van de eerste Apple computer in 1976 tot de iPhone X vorig jaar heeft het bedrijf consequent vooruitgang geboekt.
Dit hebben ze vooral te danken aan de oprichter en de voormalige CEO Steve Jobs, die in 2011 stierf. Deze strateeg heeft de geschiedenis van de innovatie van Apple bedacht en bepaald. Apple is in staat gebleken om voortdurend te innoveren en te groeien.
Steve Jobs bij Apple
Apple was onder leiding van Jobs in 1980 ongeveer $100 miljoen waard. In 1985 verliet Jobs het bedrijf, maar keerde in 1997 weer terug als hoofd van de organisatie. Er werd een reorganisatie ingezet om het bedrijf van de ondergang te redden.
Zijn eerste opdracht was het annuleren van dure projecten en de richting van het bedrijf te stroomlijnen. Dit deed hij met de introductie van de iMac in 1998, waarvan er in de eerste maanden bijna 800.000 werden verkocht. Dit werd een keerpunt in de ontwikkeling van het bedrijf.
Sindsdien bleek het bedrijf in staat om nieuwe technologie te koppelen aan innovatieve bedrijfsmodellen. Denk bijvoorbeeld aan de ontwikkeling van de App Store en iTunes als onderdeel van het bedrijf, waarmee duidelijke zijkanalen op een succesvolle manier werden bevaren. Apple bedacht hiermee manieren om de consument kleine aanbestedingen te laten doen.
iTunes is een voorbeeld van een technologische oplossing om vooruitgang te boeken. Jobs had door dat mensen niet steeds weer naar een muziekwinkel wilden gaan om cd’s te kopen. De iTunes muziekwinkel was een oplossing op op een betaalbare en makkelijke manier alle muziek te kunnen verkrijgen op je apparaat.
Ook de App Store bleek succesvol. De ontwikkeling in 2008 leverde honderden ontwikkelaars op die op een gemakkelijke manier geld konden verdienen. Alles aan de App Store was nieuw en heeft de wereld verandert.
De organisatie en zijn klanten
Apple kijkt niet alleen naar de eigen organisatie, maar ook verder. Het bedrijf houdt goed in de gaten wat concurrenten doen en probeert een stapje verder te zetten. Steve Jobs was ervan overtuigd dat dit de strategie was om beter te zijn dan concurrenten en daarmee succesvoller te zijn. Jobs was een voorstander van het verlaten van het veilige kantoor om te gaan kijken waar concurrerende bedrijven en start-ups mee bezig zijn en waar ze aan werken. Kijk eens om je heen!
Jobs keek bijvoorbeeld vaak naar Google. Waar waren zij mee bezig en wat deden ze met het Android-besturingssysteem? Hij wilde Android vernietigen, omdat hij van mening was dat dit een kopie was van het iOS-besturingssysteem van Apple; dat het was gestolen. Een van de eerste toestellen die vergelijkbaar was met de iPhone was de HTC Hero.
Toen de eerste iPhones werden gelanceerd, gebruikten concurrenten een toetsenbord van het QWERTY-type. Apple heeft juist gekozen voor een andere benadering: een touch-screen met toetsenbord. Het was een eenvoudig maar innovatief ontwerp wat de stijl van de iPhones vooruitstrevend maakte. Hierdoor werd Apple de leider in de mobiele technologie.
Ga de strijd aan
En dat werd steeds meer zichtbaar. Blackberry was ooit een geduchte concurrent van Apple, maar kon de strijd niet winnen. Blackberry is opgeheven en deze smartphones zijn niet meer verkrijgbaar.
Het is voor elk bedrijf ontzettend belangrijk om altijd op zoek te gaan naar nieuwe technologieën en innovatie. Steve Jobs heeft ons geleerd dat je niet bang hoeft te zijn om oude bedrijfsmodellen aan de kant te schuiven. Een echte leider durft afscheid te nemen van het verleden en het verleden volledig los te laten. Dan kan je namelijk met meer kracht je richten op vooruitgang en de toekomst.
Apple heeft ook bewezen dat het niet bang is om ideeën te schrappen, om zich te richten op een volgende oplossing of toepassing. Kijk bijvoorbeeld naar de ontwikkeling van de succesvolle iPhones. Zonder aardzelen lijkt Apple factoren van oude iPhones op te geven in de ontwikkeling van nieuwe iPhones. Denk bijvoorbeeld aan het feit dat bij de nieuwste iPhone X geen mogelijkheid meer is om een koptelefoon of oortjes aan te sluiten. Apple gaat ervan uit dat de gebruiker van de iPhone X gebruik zal gaan maken van de Bluetooth mogelijkheden van oortjes en koptelefoons. Net zoals Apple, dient ook de consument mee te gaan met de ontwikkeling en technologische vooruitgang.
Een ander voorbeeld van dit streven van Apple naar vooruitgang, is de iPod. De iPod was nog niet zolang geleden een succesvol apparaat onder de vleugels van Apple. Zonder veel getwijfel of gedoe heeft Apple echter afscheid genomen van de iPod en gaan ze door met het ontwikkelen van apparaten die meer succes hebben. Dit is ook logisch eigenlijk. De nieuwste iPhones zetten de voordelen van een iPod volledig in de schaduw. Apple lijkt niet onder de indruk van het gegeven hier enkele consumenten mee te hinderen of pijn te doen. Ze richten zich namelijk zonder blikken of blozen op de toekomst en de technologische vooruitgang. En hier bleek de iPod niet in te passen.
Apple in 2018
Laten we eerlijk zijn. Bijna iedereen heeft tenminste één Apple apparaat in huis, maar waarschijnlijk zelfs meerdere. We houden allemaal van de gemakken van de iPhone, iPad en Mac computers. Het zijn apparaten van kwaliteit. Ondanks dat Apple apparaten vaak een stuk duurder zijn dan vergelijkbare apparaten van concurrenten, onderscheidt Apple zich in betrouwbare en consequente kwaliteit.
Het kan niet anders dan dat deze betrouwbare en consequente kwaliteit het resultaat is van de inzet van Steve Jobs. Jobs heeft zich altijd nadrukkelijk gericht op kwaliteit, innovatie en technologische ontwikkeling. Al deze jaren van enorme inzet hebben geleid tot een innovatieniveau die niet te evenaren blijkt te zijn door concurrenten.
Concurrenten vallen nog te vaak door de mand door de slechte kwaliteit en korte levensduur van de apparaten, zoals bijvoorbeeld Samsung met de brandgevaarlijke Galaxy Note 7. Veel consumenten gaan voor de lagere prijs van apparaten van concurrenten, maar veel Apple klanten betalen met veel liefde meer voor de kwaliteit van Apple-producten. Apple maakt hiermee ook nog vandaag de dag een enorm verschil.
De lancering van de iPhone X laat al deze punten zien. Een innovatie die niet wordt geëvenaard voor een prijs die hoger ligt dan de concurrenten. Toch zijn de verkoopcijfers enorm.